Jak wprowadzić dziecko do modelu ABC? Jak utrwalić przekazaną wiedzę? Jak zdiagnozować, czy dziecko odróżnia od siebie sytuację, myśli, emocje, zachowanie? Jak kreatywnie i w atmosferze zabawy wydobyć opis sytuacji, myśli, zachowania, sposoby radzenia sobie w obszarze danej emocji? Jest na to wiele sposobów i często wymaga to sporo pracy i umiejętności.
Dziś z pomocą w tych trudnych wyzwaniach przychodzą „Kości ABC”, które, mam nadzieję, będą dla Was wsparciem.
Ostatni wpis, który tutaj opublikowałam dotyczył psychoterapii poznawczo-behawioralnej oraz znaczenia modelu ABC w procesie terapeutycznym.
Jednym z moich pomysłów na rozmowę i wprowadzenie w model ABC, diagnozę umiejętności odróżniania przez dziecko sytuacji, myśli, emocji, zachowania oraz poznanie sposobów radzenia sobie z emocjami są „Kości ABC”.
Mogą być propozycją „gry na poznawanie się”, wspierać w psychoedukacji, diagnozie oraz konceptualizacji problemu dziecka.
…i są jednocześnie dobrą zabawą. 🙂
W grze są zawsze dwie kości: z emocjami oraz z pytaniami. Dziecko odpowiada na pytanie w obszarze emocji, która została wylosowana.
„Kostka zwierzęta”, to dodatek ćwiczący kompetencje emocjonalne, będący jednocześnie dobrą propozycją zabawy i okazją do śmiechu J „Kostka zwierzęta” łączy się z „kostką z emocjami” 😀 Turlamy obiema i naśladujemy zwierzę, które odczuwa wylosowaną emocję 🙂
Owocnej pracy i miłej zabawy!
Szablony kości ze zdjęcia znajdziecie poniżej (Polecam wydruk w formacie A3)
Jeżeli skorzystacie z kości: zostawcie po sobie ślad i dajcie znać jak Wam się z nimi pracowało 🙂
Bardzo dziękuję za tę opinię. Poza oczywistą wartością merytoryczną duże znaczenie ma także dla mnie minimalizm i estetyka narzędzi, stąd to dla mnie ważne słowa. Pozdrawiam 🙂
OdpowiedzPaulina Jarecka - psycholog dziecięcy i certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny.
Więcej o mnie