Nie wiem czy też tak macie, ale ja mam wrażenie, że zmiany, które wokół nas zachodzą to nie tylko czas epidemii, czas lęku, to także czas uważności.

Zatrzymaliśmy się i zaczynamy dostrzegać.

Nie negujemy tego, co się dzieje, ale obserwujemy, że jesteśmy jakby bardziej „tu i teraz”, ze sobą i ze światem.

To jest właśnie UWAŻNOŚĆ. Gdy zaczynamy doświadczać każdej, zwyczajnej chwili. Zatrzymujemy się, dostrzegamy: wartość kontaktu z bliskimi, to że nasze dziecko uśmiechało się podczas zabawy, że dobrze było zrobić obiad dla rodziny. Widzimy jak cenne jest wdychanie świeżego powietrza podczas wyjścia z psem, czy uczucie padających na nas promieni słonecznych, gdy siedzimy na balkonie.

To także kontakt z naszym wnętrzem, ciałem- doświadczanie emocji, spokoju, napięcia, pobudzenia i pobycie z nimi.

To jest uważność. Bycie „tu i teraz”, w tym momencie i doświadczanie tego, co się dokładnie TERAZ dzieje. 

Uważność to wewnętrzna siła, którą każdy w sobie ma. Przynosi spokój, wyciszenie, pozwala zupełnie inaczej patrzeć i doświadczać zwyczajnych rzeczy.

Zachęcam Was do codziennego praktykowania i ćwiczenia uważności. 

Można to robić na wiele, wiele różnych sposobów. 

Poniżej zostawiam Wam propozycję krótkiego i prostego ćwiczenia, które pozwoli Wam, waszym bliskim, pacjentom, uczniom ćwiczyć uważność każdego dnia.

Do wykorzystania na różne sposoby i w każdej grupie wiekowej. 🙂

Ćwiczymy uważność 5-4-3-2-1

Ułóż się wygodnie w miejscu, w którym jesteś. Weź głęboki wdech i wydech. Skoncentruj się na swoim oddechu. Wsłuchaj się w niego…
Spróbuj zauważyć:

5 rzeczy, które możesz zobaczyć

W zależności od miejsca w którym się znajdujesz. To mogą być drzewa, kwiaty, krzesło, kwiat na parapecie….

4 rzeczy, które możesz dotknąć

To może być puszystość koca, którym się przykrywasz, twarde oparcie krzesła na którym siedzisz, ciepło promieni słonecznych, które pada na twoją skórę, ciepło kubka z herbatą. Wyostrz zmysł dotyku.

3 dźwięki, które słyszysz

Świst wiatru, szum samochodów, kroki sąsiada piętro wyżej, szmer kota chodzącego po regale… Słuchaj…

2 zapachy, które czujesz

Zapach lasu, zapach kwiatów w twoim wazonie, zapach zaparzonej kawy, zapach nowego kremu do rąk… Co czujesz wokół siebie?

1 smak który czujesz

Smak kawy, herbaty, czekolady…. Nawet jeżeli niczego nie jesz i nie pijesz… Zastanów się. Może pozostał Ci jakiś posmak? Gumy do żucia, pasty do zębów, zjedzonego posiłku,? Jaki czujesz smak…?

Pamiętajcie!

W ćwiczeniu uważności niezwykle ważne jest zatrzymanie i ODDECH. Kiedy będziecie praktykowali ćwiczenie 5-4-3-2-1, najpierw: wyrównanie i skupienie się na oddechu.

Powodzenia :)!

… a z tematem uważności na pewno tu jeszcze wrócę.

Choćby jutro-> w zanadrzu czeka recenzja wspaniałej książki- podręcznika do ćwiczenia uważności z dziećmi. 

Bądź pierwsza/y
Paulina Jarecka Psycholog Dziecięcy

Autor

Paulina Jarecka - psycholog dziecięcy i certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny.

Więcej o mnie

Tu znajdziesz pomoc

Centrum Pozytywka