Oddychanie jest podstawową, automatyczną czynnością, na którą przeważnie nie zwracamy uwagi. 

Warto wiedzieć, że oddychanie nie pełni wyłącznie funkcji podtrzymującej nasze życie. Jest rodzajem „pomostu” pomiędzy naszym ciałem, a umysłem. 

Świadome, spokojne, głębokie oddychanie jest powiązane oraz wprowadza nas w stan odprężenia emocjonalnego. Natomiast szybki, nierównomierny, płytki oddech wiąże się z pobudzeniem emocjonalnym. 

Oddech (świadomy) ma wielką MOC. 

Świadome oddychanie jest umiejętnością, w którą warto wyposażyć nasze dzieci. Mogą odnieść z niej mnóstwo korzyści: zawsze przy sobie mają narzędzie, które w sytuacjach lękowych, stresujących pomaga obniżyć lęk i napięcie;  uspokoić ciało i umysł. Natomiast codzienne, regularne ćwiczenie oddychania wycisza, wprowadza w stan relaksu, pozwala uwolnić nagromadzone napięcie.

Aby oddychanie było naszą mocą, konieczne jest prawidłowe prowadzenie oddechu- skupienie się na nim. Ważne, by oddychać spokojnie, z przepony, powoli wdychać powietrze nosem i wypuszczać ustami. Wskazane jest, by po każdym cyklu wdechu i wydechu, przytrzymać oddech na 2-3 sekundy.

Wyuczenie prawidłowego oddechu najmłodszych wymaga większej uważności i pracy. Dzieciom może być trudno (szczególnie na początku) wyrównać oddech, świadomie go prowadzić i utrzymać na nim koncentrację.

…i tu przychodzę z pomocą z dzisiejszymi materiałami 🙂

Poniżej znajdziecie 3 interaktywne grafiki, które pomagają dzieciom nauczyć się prawidłowego głębokiego oddychania. 

Jak to działa? 

Dzieci śledzą palcem obrazek i postępując zgodnie z instrukcją uczą się kiedy wdychać, wydychać i przytrzymywać oddech. Głębokie oddychanie nagle staje się świetną zabawą! 🙂

Jak wprowadzić dzieci?

(instrukcja jest uniwersalna dla każdej planszy)

Przed sobą widzisz planszę, która uczy dzieci supermocy: głębokiego oddychania. J Połóż swój palec na strzałce „wdech” (/start) i podążaj powoli za instrukcją. Pamiętaj, że twój oddech musi być spokojny, głęboki i… leniwy. Wdychaj powietrze nosem, wypuszczaj ustami.

Na początku ćwiczeń warto poprosić o wsparcie kogoś dorosłego, aby wspólnie z Tobą wyznaczył tempo oddychania.

Zobaczysz, że po pewnym czasie będziesz w stanie wykonywać je samodzielnie 🙂

Powodzenia! 🙂

.

Jeżeli skorzystacie z kart: zostawcie po sobie ślad i dajcie znać jak Waszym dzieciom się z nimi pracowało 🙂

4
Marta - 25 marca 2020 o 21:04

Super przedstawione i wymyślone. Będę polecać i wykorzystywać w swojej pracy psychologa.

Odpowiedz

Natalia - 25 marca 2020 o 22:13

W swojej pracy codziennie uczę moich małych podopiecznych świadomego oddychania 🙂 Nie jest to jednak łatwa rzecz więc ciągle poszukuje materiałów, inspiracji, które ułatwiłyby naukę tej umiejętności 🙂 I proszę – trafiłam na świetną pomoc!!! Dziękuję!!! ♥️

Odpowiedz

    Paulina Jarecka - 26 marca 2020 o 16:06

    To prawda- nauczenie dzieci świadomego oddychania bywa wyzwaniem. 🙂 Dziękuję za te miłe słowa na temat materiałów i mam nadzieję, że będą wsparciem podczas pracy z podopiecznymi 🙂 Pozdrawiam serdecznie! <3

    Odpowiedz

Paulina Jarecka Psycholog Dziecięcy

Autor

Paulina Jarecka - psycholog dziecięcy i certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny.

Więcej o mnie

Tu znajdziesz pomoc

Centrum Pozytywka