fbpx
Posted inmateriały

Moc oddechu :)! Materiały: „Tor oddechowy”, „Gwiazda oddychania” i „Leniwy kwadrat”.

Oddychanie jest podstawową, automatyczną czynnością, na którą przeważnie nie zwracamy uwagi. 

Warto wiedzieć, że oddychanie nie pełni wyłącznie funkcji podtrzymującej nasze życie. Jest rodzajem „pomostu” pomiędzy naszym ciałem, a umysłem. 

Świadome, spokojne, głębokie oddychanie jest powiązane oraz wprowadza nas w stan odprężenia emocjonalnego. Natomiast szybki, nierównomierny, płytki oddech wiąże się z pobudzeniem emocjonalnym. 

Oddech (świadomy) ma wielką MOC. 

Świadome oddychanie jest umiejętnością, w którą warto wyposażyć nasze dzieci. Mogą odnieść z niej mnóstwo korzyści: zawsze przy sobie mają narzędzie, które w sytuacjach lękowych, stresujących pomaga obniżyć lęk i napięcie;  uspokoić ciało i umysł. Natomiast codzienne, regularne ćwiczenie oddychania wycisza, wprowadza w stan relaksu, pozwala uwolnić nagromadzone napięcie.

Aby oddychanie było naszą mocą, konieczne jest prawidłowe prowadzenie oddechu- skupienie się na nim. Ważne, by oddychać spokojnie, z przepony, powoli wdychać powietrze nosem i wypuszczać ustami. Wskazane jest, by po każdym cyklu wdechu i wydechu, przytrzymać oddech na 2-3 sekundy.

Wyuczenie prawidłowego oddechu najmłodszych wymaga większej uważności i pracy. Dzieciom może być trudno (szczególnie na początku) wyrównać oddech, świadomie go prowadzić i utrzymać na nim koncentrację.

…i tu przychodzę z pomocą z dzisiejszymi materiałami 🙂

Poniżej znajdziecie 3 interaktywne grafiki, które pomagają dzieciom nauczyć się prawidłowego głębokiego oddychania. 

Jak to działa? 

Dzieci śledzą palcem obrazek i postępując zgodnie z instrukcją uczą się kiedy wdychać, wydychać i przytrzymywać oddech. Głębokie oddychanie nagle staje się świetną zabawą! 🙂

Jak wprowadzić dzieci?

(instrukcja jest uniwersalna dla każdej planszy)

Przed sobą widzisz planszę, która uczy dzieci supermocy: głębokiego oddychania. Połóż swój palec na strzałce „wdech” (/start) i podążaj powoli za instrukcją. Pamiętaj, że twój oddech musi być spokojny, głęboki i… leniwy. Wdychaj powietrze nosem, wypuszczaj ustami.

Na początku ćwiczeń warto poprosić o wsparcie kogoś dorosłego, aby wspólnie z Tobą wyznaczył tempo oddychania.

Zobaczysz, że po pewnym czasie będziesz w stanie wykonywać je samodzielnie 🙂

Powodzenia! 🙂

Materiały do pobrania w dwóch wersjach językowych (PL oraz UKR) znajdziesz tutaj:

Powyższe plansze (w języku polskim) to przykładowa karta pracy z e-booka „Pomoce terapeutyczne myślę – czuję – działam”, który znajdziesz tutaj (klik)

Jeżeli korzystasz z materiałów- zostaw po sobie ślad w komentarzu.
Chętnie poznam Twoją opinię, refleksję i/lub pomysł na ich wykorzystanie 🙂

Komentarze (25)

  1. W swojej pracy codziennie uczę moich małych podopiecznych świadomego oddychania 🙂 Nie jest to jednak łatwa rzecz więc ciągle poszukuje materiałów, inspiracji, które ułatwiłyby naukę tej umiejętności 🙂 I proszę – trafiłam na świetną pomoc!!! Dziękuję!!! ♥️

    1. To prawda- nauczenie dzieci świadomego oddychania bywa wyzwaniem. 🙂 Dziękuję za te miłe słowa na temat materiałów i mam nadzieję, że będą wsparciem podczas pracy z podopiecznymi 🙂 Pozdrawiam serdecznie! <3

  2. Ja też będę udostępniać, bo rodzicom i dzieciom łatwiej teraz wzrokowo ogarnąć niż czytać instrukcje. Bardzo fajne opracowanie

  3. Super pomoc. W ogóle wspaniałe pomysły na pracę z dziećmi. Dziękuję, będę wykorzystywać do pracy z dziećmi i rodzicami. Już jutro udostępnię rodzicom, oczywiście podając źródło. Pozdrawiam

  4. Pani Paulino, świetne materiały. Z pewnością z nich skorzystam podczas pracy z dziećmi (na pewno będą im się podobać). Dziękuję, że dzieli się Pani swoją wiedzą i pomysłami!

    1. Bardzo dziękuję za te słowa i pozostawienie po sobie śladu w komentarzu 🙂 To dodatkowa motywacja do dzielenia się wiedzą i materiałami. Bardzo się cieszę, że pomoce terapeutyczne służą (po)mocą :)! Pozdrawiam serdecznie!

  5. Mówimy o uczeniu oddychania dzieci, bo to oczywiste, że od nich najlepiej zacząć. Ja to wykorzystuję do pracy z nastolatkami, bo nikt ich nie nauczył, gdy byli dziećmi. Sprawdza się. Dziękuję.

  6. Czy takie cwiczenia są formą odprężenia, odstresowania czy w sytuacjach kiedy dziecko jest zdenerwowane, płacze…

  7. Bardzo pomocne materiały, dzieci chętnie pracują i robią to z radością. Dziękuję za możliwość skorzystania z nich 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.