fbpx
Posted inpolecam

Polecam: „JESTEŚ KIMŚ WIĘCEJ, NIŻ MYŚLISZ – dla nastolatków” Lisa M. Schab

Każdy z nas, bez wyjątku, ma ogromną wartość. Każdy. Niestety nie zawsze o tym wiemy, nie zawsze w to wierzymy. „Jesteś kimś więcej, niż myślisz – dla nastolatków” Lisy Schab to książka, która zabiera czytelnika w niezwykłą podróż – w głąb siebie. Krok po kroku, ćwiczenie po ćwiczeniu przeprowadza nas przez ważne, często ukryte, zakątki Nas samych i towarzyszy w odkrywaniu niezwykle ważnej prawdy: „Jesteś wyjątkowy w tym, kim jesteś i taki, jaki jesteś”. Zapraszam Was do przeczytania recenzji wyjątkowej książki dla nastolatków.

„Jesteś kimś więcej, niż myślisz – dla nastolatków” Lisy M. Schab to książka (jak tytuł wskazuje) napisana z myślą o młodzieży.  Dorastanie to czas, w którym zachodzące zamiany fizyczne, emocjonalne i poznawcze bywają dla nastolatka trudne. Sam wymagający moment rozwojowy tworzy sporo przestrzeni pełnych niepewności i zwątpienia – w głowie nastolatka pojawiają się pytania: „Kim jestem i kim chcę być?”, wzrasta wpływ opinii rówieśników, adolescenci bombardowani są wieloma szkodliwymi przekazami medialnymi, wzrastają oczekiwania i wymagania otoczenia. To dużo.

Gdy otrzymałam od Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego propozycję przeczytania „Jesteś kimś więcej, niż myślisz – dla nastolatków” byłam pełna… nadziei. Na polskim rynku brakuje książek skupiających się na obszarze poczucia własnej wartości, tym bardziej przeznaczonych dla nastolatków.

Szczęśliwie, po przeczytaniu, nadzieja zamieniła się w radość i z dumą napisałam rekomendację na okładkę „Jesteś kimś więcej, niż myślisz – dla nastolatków” oraz objęłam ją patronatem Dziecięcej Psychologii.

O zdrowej samoocenie i poczuciu własnej wartości

„Zdrowa samoocena oznacza, że masz silne poczucie własnej wartości, że rozumiesz i akceptujesz swoje słabości, a także doceniasz swoje mocne strony i cieszysz się nimi. Mając zdrową samoocenę, uznajesz przyrodzoną wartość każdego człowieka – w tym także siebie”  (Lisa Schab)

Bardzo często poczucie własnej wartości i samoocena traktowane są jak synonim. Istnieje jednak między nimi różnica, choć są ze sobą powiązane. 

Poczucie własnej wartości to ogólna opinia, jaką mamy o sobie- w jej centrum leżą kluczowe przekonania na temat siebie i tego, jaką osobą jesteśmy, jak siebie postrzegamy wśród innych ludzi. To zbiór odpowiedzi na pytanie „Kim jestem?”, „Jaki jestem?”. 

Samoocena jest wiedzą na temat tego, co jest moją mocną stroną, a co słabszą, czy cele, które sobie wyznaczam są realne i zgodne z moimi wartościami. Zdrowa samoocena pomaga nam przewidzieć prawdopodobieństwo osiągnięcia własnych celów. W zależności od tego jaka jest – zdrowa, czy niezdrowa może nas motywować lub demotywować do podejmowania działań, realizacji celów i spełniania marzeń. Może nas wspierać lub znacznie utrudniać funkcjonowanie. 

Przedmiotem niniejszego artykułu jest recenzja książki, jednak uważam za konieczny powyższy wstęp definicyjny – przynajmniej z dwóch ważnych powodów – mam nadzieję, że pomoże on w lepszym rozumieniu przekazu książki przez nauczycieli i specjalistów oraz daje bazę teoretyczną pod poniższą wątpliwość. Wielokrotnie spotkałam się z przekonaniem (o którym pisze także autorka książki), że „należy być ostrożnym w pracy z nastolatkami nad ich samooceną i dobrze zastanowić się, czy należy poruszać ten obszar, ponieważ może to spowodować nadmierny egocentryzm, roszczeniową postawę względem innych ludzi, czy przekonanie o wyższości nad innymi ludźmi”. Gdy spotykamy młodych ludzi, którzy przejawiają powyższe zachowania, warto pokazać im tę książkę. Dlaczego? Ponieważ to nie są cechy zdrowej samooceny. Przeciwnie – to cechy niezdrowej, nieadekwatnej samooceny.

„Młodzi ludzie cechujący się zdrową samooceną znają samych siebie i potrafią siebie zaakceptować, mają współczucie dla siebie i dla innych, postępują uczciwie i wykazują się samodyscypliną, a w obliczu życiowych trudności sięgają po zdrowe strategie radzenia sobie – zarówno poznawcze, jak i behawioralne. Są przekonani o swojej bezwarunkowej wartości, niezależnej od zmieniających się okoliczności zewnętrznych, jak również są świadomi wartości innych ludzi i ją szanują” (Lisa Schab)

To cechy zdrowej samooceny. 🙂

O „Jesteś kimś więcej niż myślisz – dla nastolatków” 

„Jesteś kimś więcej, niż myślisz – dla nastolatków” jest zbiorem ćwiczeń, które poruszają obszar poczucia własnej wartości – uczą o tym, czym jest, jak podążać i docenić swoje prawdziwe, wyjątkowe Ja, skłaniają do refleksji nad naszym życiem i wartościami, które nami kierują oraz uczą umiejętności, które mogą pomóc młodym ludziom podążać własną drogą.

Znajdziemy tutaj zagadnienia odnoszące się do obszarów, które wpłynęły na nasz obraz siebie- refleksje na temat wpływu naszej historii, dzieciństwa, doświadczeń, biologii, czy roli komunikatów, które słyszeliśmy na swój temat. 

Poruszane są także obszary, które często trudno nam poukładać – dotyczące różnorodności, wyglądu, przynależności do różnych grup społecznych, presji otoczenia, przekazów medialnych.

Ogromnym atutem książki jest sposób podania treści. Znajdziemy w niej łącznie 40 krótkich rozdziałów, w których znajdziemy wspierającą afirmację, krótką historię, ćwiczenie podstawowe oraz ćwiczenia dodatkowe, dotyczące danego tematu.
Taka forma sprawia, że książkę można czytać „klasycznie” – w całości – przerabiając rozdział po rodziale lub czytać wyłącznie interesujące nas fragmenty.

Dla kogo? Gdzie może się przydać?

Książka jest napisana z myślą o nastolatkach i myślę, że rzeczywiście polecałabym ją młodzieży najwcześniej od 11/12 roku życia. Wiem z doświadczenia, że pytacie o dolną granicę wiekową, czy poradzą z nią sobie młodsze dzieci, czy część ćwiczeń można wykorzystać z inną grupą wiekową. Uważam, że część rozdziałów, sprawdzi się w pracy z młodszymi dziećmi.  Oczywiście wiele zależy od indywidualnego rozwoju emocjonalnego i poznawczego dziecka, jednak uważam, patrząc całościowo, że to nie jest…łatwa książka. Skłania do refleksji, wymaga dojrzałości, dotyka wielu trudnych obszarów, opiera się na pracy poznawczej, co jednocześnie jest to jej ogromnym atutem – ponieważ  to lektura, która nie tylko uczy, ale i skłania do refleksji.

Czytając „Jesteś kimś więcej, niż myślisz – dla nastolatków” zastanawiałam się, jak z niej skorzystam, gdzie i komu ją podaruję. Do głowy wciąż wpadały mi nowe pomysły.
Przede wszystkim to książka do samodzielnej pracy, którą można podarować każdemu nastolatkowi. Jest napisana bardzo przystępnym, lekkim językiem, historie na początku rozdziału dodatkowo wprowadzają w temat, pokazując kontekst sytuacyjny, przykład z życia. 

To także książka inspiracja. Jak już wspomniałam jest, dosłownie, naszpikowana praktyką – historiami, ćwiczeniami, przykładami, wskazówkami, afirmacjami.
Odkąd ją mam czerpię z niej nieustannie – wykorzystuję pojedyncze rozdziały jako element pracy własnej, wyciągam ćwiczenia, z których czerpię podczas spotkań terapeutycznych, korzystam z przykładowych historii, by skłonić do refleksji. W zależności od potrzeb – zabieram dłuższy fragment, pojedyncze ćwiczenie, czy kilkuwersową afirmację. 

Jestem przekonana, że „Jesteś kim więcej, niż myślisz – dla nastolatków” przyda się także wszystkim osobom pracującym z grupą. Może być inspiracją dla wychowawców, którzy chcą przeprowadzić cykl lekcji dotyczących samooceny, dla psychologów, terapeutów pracujących z grupami terapeutycznymi, czy grupami rozwojowymi dla nastolatków.

To także doskonała lektura dla rodzica – po pierwsze uważam, że jako dorośli możemy z niej wiele zaczerpnąć (ja wielokrotnie byłam poruszona, czytałam ją na raty, by dać sobie przestrzeń na refleksję i pracę własną), po drugie ona pozwala poczuć i lepiej poznać świat nastolatka. Często, w biegu, zapominamy, jak z wieloma wyzwaniami i dylematami mierzą się młodzi ludzie, jaki czas dorastania bywa trudny i skomplikowany. I po trzecie: rozumiejąc co jest ważne dla budowania stabilnego poczucia własnej wartości, jaki jako najbliżsi mamy na to wpływ, możemy zaczerpnąć wiedzę do zmiany i pracy nad sobą – rodzicem wspierających dziecko w budowaniu zdrowej samooceny.

Podsumowanie:
„Jesteś kimś więcej, niż myślisz – dla nastolatków” to wyjątkowa książka. Bez względu na to, czy mamy kontakt z nastolatkami zmagającymi się zaburzeniami psychicznymi, z wyraźnie zaniżoną, niezdrową samooceną, czy z nastolatkami, którzy przechodzą przez rozwojowy proces dorastania, warto dać im tę książkę. Dlaczego? Powtórzę metaforę, która przez cały czas mi towarzyszy – ta książka to podróż w głąb siebie. 

Czytelników – porusza, skłania do refleksji, pomaga podążać za swoim prawdziwym, wyjątkowym Ja i wspiera w odkrywaniu prawdy, że „Jesteś w porządku taka i taki, jaka i jaki jesteś”.

Nauczycielom, specjalistom, rodzicom nastolatków dostarcza wiedzy i inspiracji we wspieraniu ich w procesie budowania zdrowej samooceny i stabilnego poczucia własnej wartości.
Polecam!

KONKURS!

Książka „Jesteś kimś więcej, niż myślisz – dla nastolatków” ukazała się pod patronatem Dziecięcej Psychologii.
Dzięki uprzejmości Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego mam dla Was 3 egzemplarze do rozdania 🙂

Zasady konkursu:

Bardzo chciałabym Was lepiej poznać, dowiedzieć się, gdzie widzicie zastosowanie „Jesteś kimś więcej, niż myślisz – dla nastolatków” w swoim życiu, pracy?

Aby wziąć udział w konkursie, odpowiedz na pytanie:
„Gdzie i w jaki sposób wykorzystasz książkę „Jesteś kimś więcej niż myślisz – dla nastolatków” lub komu chciałbyś ją podarować, gdybyś miał taką możliwość?”

Odpowiedź napisz w komentarzu pod postem.

Spośród wszystkich odpowiedzi wylosuję jedną – jej autor otrzyma egzemplarz książki. Konkurs trwa od dzisiaj tj. 1.06.2021 (godzina 20:30) do piątku 4.06.2021 (godzina 19:00)

Ogłoszenie zwycięzców w piątek 4.06.2021 około godziny 20:30. 

Konkurs odbywa się także na Facebooku i Instagramie Dziecięcej Psychologii – do rozdania są aż 3 egzemplarze książki (możecie komentować w każdym z tych miejsc i w każdym weźmiecie udział w losowaniu – zatem szanse są potrójne). Gdyby tak się zdarzyło, że ktokolwiek zostanie wylosowany podwójnie (lub potrójnie), wówczas wylosuję kolejną osobę. Można wygrać maksymalnie jeden egzemplarz. 🙂

Powodzenia! 

Komentarze (19)

  1. Książkę wykorzystałabym do prowadzenia warsztatów z młodzieżą w perspektywie zwiększania poczucia własnej wartości 😊

  2. Jestem pedagogiem w szkole podstawowej. Do naszej szkoły przypisany jest rejon, gdzie sporą część rodzin, stanowią rodziny rozbite, alkoholowe, niewydolne. Nasza praca jest podwójnie trudna. Poza edukacją skupiamy się też nad pracą z rodzicami. Dzieci z rodzin dysfunkcyjnych cechują się skrajnie niskim poczuciem własnej wartości. Książkę chciałabym wykorzystać w pracy z dziećmi w mojej szkoły, aby uwierzyły w siebie i miały odwagę na lepszy start w życiu.

  3. Podarowałbym książkę najambitniejszej osobie jaką znam, której tematy psychologiczne są niezwykle bliskie. Czasami miewa momenty zwątpienia czy słabości, natomiast ta książka sprawiłaby jej raz że wielką radość, a dwa – umocniłaby ją w jej drodze rozwoju i zwiększenia swoich umiejętności/predyspozycji, przez co byłaby jeszcze lepsza w swojej dziedzinie. 🐡

  4. Pracuję na codzień z młodzieżą, która mierzy się z naturalnymi pytaniami o wartości, własną wartość, poszukuje wiedzy o sobie. Książkę wykorzystałaby jako narzędzie wsparcia ich poszukiwań. Komu bym ją podarowała?
    Moim kochanym adolescentom.

  5. To byłby prezent dla mnie, choć to taki typ prezentu który niosłabym dalej w świat. Po recenzji mam wrażenie że książka może mieć szerokie zastosowanie: od pracy własnej poprzez wykorzystanie ćwiczeń podczas terapii indywidualnej z nastolatkami, pracę grupową po wykorzystanie do psychoedukacji rodziców. A prawdopodobnie i dla dorosłych można by zaadaptować te ćwiczenia- sky is the limit 🙂 Lisa Schab to też

  6. Książkę wykorzystała bym do pracy z młodzieżą na zajęciach TUS. Osoby z niepełnosprawnościami często bowiem mają niskie poczucie własnej wartości a wierzę, że dzięki tej książce mogłyby je zbudować na nowo 😁

  7. Książka byłaby przede wszystkim prezentem dla mnie ❤️ nas swoją samoocena chętnie bym popracowała. Dalej, oo przetestowaniu treści, wykorzystałabym ja do pracy z młodzieżą w szkole🤗

  8. Książkę wykorzystam w szkole do pracy nad samooceną i budowaniem poczucia własnej wartości wśród uczniów, która jest tak teraz potrzebna.

  9. Jestem wychowawcą w POW, książka posłużyłaby mi do udzielenia wsparcia moim wychowankom w trudnym procesie dojrzewania. Aktualnie mam pod opieką pewną N., która bardzo potrzebuje tego podarunku😊

  10. Zastosowanie książki ” Jesteś kimś więcej, niż myślisz – dla nastolatków”, widzę wszędzie gdzie funkcjonuje nie tylko młody człowiek..
    Dla siebie, w swojej rodzinie, jako prezent dla przyjaciółki, jako poradnik dla swoich dzieci – wchodzących w świat dorosły, ale również ta książka to doskonała „ściąga” by przeprowadzić lekcje wychowawcze zarówno w szkołach podstawowych jak i ponadpodstawowych a także w Ośrodkach młodzieżowych, zakładach poprawczych czy domach dziecka.
    Widzę również przydatność tej książki dla siebie, by poprawić swoją samoocenę by jako matka dwójki dzieci móc serwować stuprocentowe i autentyczne swoje zachowania, bardziej rozumieć potrzeby dorastających dzieci, być obecną w ich przygodach życia, zmaganiach, radościach i porażkach..
    Wykorzystałbym książkę jako „lustro”, po to by pozytywniej i prawdziwiej zobaczyć siebie oraz wzmacniać swoje dobre strony.
    Jestem 36latką, kobietą, żoną, matką i pedagogiem resocjalizacyjnym.
    Pozdrawiam serdecznie ❤️

  11. Książka byłaby dla mnie bazą, z której mogłabym czerpać w mojej pracy z dziećmi i nastolatkami. Wierzę, że treści w niej zawarte byłyby cenne dla nich, będących na drodze poznawania i przyjmowania siebie, ale i dla mnie – będącej przecież także na tej drodze:)

  12. Książkę wykorzystała bym do indywidualnej pracy z jedną z moich klientek/pacjentek. Do pracy z dziewczyną niezwykle zagubiona, nie potrafiąca wymienić ani jednej osoby dla której jest ważna, przez którą jest kochana. Dla dziewczyny, która czuje się przezroczysta, niewidoczna, niechciana. Bardzo trudno mi jest do niej dotrzeć chodź bardzo się staram. Wiem, że spotkania ze mną są dla niej bardzo ważne gdyż uczestniczy w nich regularnie. To właśnie z myślą o niej i młodzieży z podobnymi trudnościami pomyślałam widząc tą książkę. Myślę, że z pomocą tej książki przyczynie się do podniesienia jakości życia mojej pacjentki, która mimo młodego wieku bardzo wiele przeszła.

  13. Pracuję głównie z dziećmi, nastolatkami i rodzicami, m.in. w szkole – grupowo i indywidualnie. Widzę, jak często błędy poznawcze i myśli automatyczne negatywnie wpływają na samopoczucie, poczucie własnej wartości i funkcjonowanie młodych ludzi. Nieraz trudno jest im powiedzieć, za co lubią siebie, co w sobie cenią, z czego są dumni. Często negatywnie oceniają swoje ciała, doświadczają lęku związanego z nieustanną oceną społeczną. Dlatego tak ważna jest dla mnie praca nad uświadamianiem, że myśli, które przychodzą nam do głowy są TYLKO myślami. Nie prawdą absolutną.

    Kolejnym ważnym aspektem jest dla mnie także zwracanie uwagi dzieciaków i  nastolatków na ich sukcesy, ale też uczenie ich pozwalania sobie na NIEBYCIE perfekcyjnym. No i oczywiście psychoedukacja rodziców w tym temacie, bo przecież to oni modelują postawy swoich dzieci, a także mogą je wspierać w rozwoju lub nie. Jeśli rodzic nie akceptuje siebie lub wymaga od siebie stałego działania na 100%, tego uczy właśnie swoje dzieci.

    Czyli podsumowując – uczenie dzieci,  nastolatków i ich rodziców bardziej wspierających sposobów myślenia, tu widzę zastosowanie tej książki. ❤

  14. Książkę tę chciałabym podarować mojemu 13 letniemu synowi, który ma spektrum autyzmu, by wspólnie z nim ją przeczytać. Bardzo zależy mi na tym, by Daniel był dumny z siebie, każdego swojego sukcesu oraz każdej przekroczonej przez siebie bariery. Chcę by akceptował siebie, pamiętał że żadna diagnoza go nie definiuje, gdyż posiada unikatowe cechy, duży potencjał i własną wartość. Jego talenty i pasje czynią go wyjątkowym. Chcę by o tym pamiętał, by to motywowało go do spełniania marzeń, ku wierze w to, że da radę, że potrafi ❤️

  15. Tematyka książki bardzo mnie ciekawi 😍 studiuję pedagogikę przedszkolną i wczesnoszkolną ale planuję edukować się w kolejnych dziedzinach pedagogiki, ponieważ pasjonuje mnie psychologia dziecięca i młodzieńcza ❤️ Książka jak najbardziej rozwinęłaby mój warsztat 😊

  16. Pracuję jako psycholog z młodzieżą licealną. Po przeczytaniu recenzji tej książki jestem przekonana, że będę mogła ją wykorzystać podczas spotkań z wieloma młodymi osobami, które przychodzą do mnie by porozmawiać. A podarować chciałabym ją jednej młodej kobiecie, mojej uczennic, ķtórej od dłuższego czasu towarzyszę w jej odkrywaniu siebie. Mam nadzieję, że po jej przeczytaniu sama poczuje, że jest kimś więcej niż myśli!

  17. Rewelacyjna książka, którą chce mieć w swojej biblioteczce, ale koniecznie potrzebuje dwóch, by jedną sprezentować mojej siostrzenicy! Podoba mi się bardzo środek i pytania coachingowe <3

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *