Uważność to świadome, pełne ciekawości doświadczanie danej chwili, umiejętność skoncentrowania się na „tu i teraz”. Niesie wiele dobrego- uczy zatrzymania się, przynosi wewnętrzny spokój i odprężenie, pomaga pielęgnować wdzięczność. 

Uważność można ćwiczyć w każdym wieku- będąc dzieckiem i dorosłym. Zarówno dla tych pierwszych, jak i drugich, polecam książkę „Uważność i spokój żabki”.  

Zapraszam do przeczytania wpisu o uważności dla dzieci z tą wyjątkową książką w tle 🙂

.

Dlaczego warto ćwiczyć uważność? Czy ta praktyka jest dla wszystkich dzieci?

Zacznę od tego, że dzieci, z reguły, są uważne. Wypełnione ciekawością świata, spontanicznością, często naturalnie, potrafią czerpać z każdej chwili. Kto, tak jak dziecko potrafi cieszyć się z latającej bańki mydlanej? Z zabawy w błocie? Z dotyku milutkiego kocyka?

Zdarza się jednak i tak, że dzieci są zestresowane, męczy je gonitwa myśli, trudno im skupić na tym, co dzieje się tu i teraz, nie potrafią się zrelaksować i uwolnić nagromadzonego napięcia. 

Na dzieci spada bardzo dużo wymagań- edukacyjnych, społecznych, emocjonalnych. By im sprostać pędzą przed siebie, „włączając autopilota” i gubiąc dziecięcą naturalną umiejętność dostrzegania danej chwili.

Wówczas z pomocą przychodzi ćwiczenie uważności, która uczy dzieci włączać przycisk „pauza”- zatrzymać się, wziąć głęboki oddech, uświadomić sobie, co czuje ich ciało, jakich doświadczają emocji i zauważyć czego potrzebują. Z czasem ma to pozytywny wpływ na kształtowanie umiejętności wyciszania, koncentrowania się na danej czynności oraz rozpoznawania, nazywania i akceptowania emocji.


Odpowiadając na drugie pytanie: Czy uważność jest dla wszystkich dzieci? Nie. Jesteśmy różni i różnie reagujemy, także na ćwiczenia  uważności. Nie ma przeciwskazań, by je wypróbować, jednak z przyzwoleniem na to, że dziecko może podchodzić do nich niechętnie. To technika jak każda inna- u jednych się sprawdzi, u innych dziecko powie „ale nuuuda”. Jednak z mojego doświadczenia wynika, że w zdecydowanej większości działa, uczy wyciszenia i wnosi wiele dobrego. Zachęcam, by po prostu spróbować i bawić się uważnością.

Praktykowanie uważności z żabką

Wspomniana książka „Uważność i spokój żabki” to zbiór ćwiczeń z uważności dla dzieci, która krok po kroku przeprowadza przez różne techniki. Składa się z dwóch elementów. Pierwszym jest podręcznik dla rodzica- który tłumaczy pojęcie „uważności”, wprowadza w program ćwiczeń, pogłębia je oraz, co często zatrzymuje, uczy uważności rodzicielskiej, innego spojrzenia na dziecko. Drugi element to płyta/pliki z (rewelacyjnymi!) nagraniami do ćwiczenia uważności, które krok po kroku wprowadzają dzieci w to doświadczenie. Ich treść jest przyjazna, przejrzysta i zachęca do pracy. Jako psychoterapeuta często wykorzystuję te nagrania, jako jeden z elementów pracy z dziećmi i widząc ile wnoszą i z jakim entuzjazmem wiele dzieci ich odsłuchuje, serdecznie polecam.

Autorka zaznacza, że program jest przeznaczony dla dzieci od 5 do 12 lat, jednak oczywiście tutaj należy podejść indywidualnie do każdego dziecka oraz rodzaju ćwiczenia. Przykładowo: uważam, że ćwiczenie „Mała żabka” może się sprawdzić nawet u 4- latków, natomiast „Fabryka trosk” jest zbyt wymagająca nawet dla 6-7 latków. 

Jeżeli zastanawiacie się jak zacząć stawiać pierwsze kroki w ćwiczeniu uważności z dziećmi, moim zdaniem, to jedna z najlepszych pozycji. Rodziców, terapeutów wprowadza krok po kroku w tajniki uważności, pozwala ją odkryć i  przeprowadza przez ćwiczenia- tak, by wspólnie z dzieckiem zacząć tę wspaniałą podróż. Nagrania są wyjątkową przestrzenią dla dzieci (dorosłych z resztą także-> uwielbiam się przy nich relaksować), w której mogą praktykować dziecięcy mindfulness.

„Uważność i spokój żabki” ma w sobie coś jeszcze…wyjątkowego.  Ten program nie tylko przynosi wiele radości, spokoju i wyciszenia dzieciom. Ten program zmienia dorosłych i odkrywa przed nimi zupełnie nowe spojrzenie i doświadczanie. 🙂

Powodzenia w odkrywaniu uważności! <3

P.S. Książkę można zakupić w formie e-booka, do którego dołączone są nagrania (zatem ćwiczenia można zacząć już dzisiaj :). Mimo, że jestem papieroholiczką- w przypadku tej pozycji bardzo cenię sobie to, że mogę mieć książkę i nagrania zawsze przy sobie .

2
Julita - 26 kwietnia 2020 o 21:56

Jestem zafascyniwana mocą mindfulness w kontekście pracy z dorosłymi i dziećmi. Książkę mam i również bardzo polecam wraz z medytacjami dla dzieci.

Odpowiedz

    Paulina Jarecka - 28 kwietnia 2020 o 16:54

    Podzielam zafascynowanie! 🙂 Czy poleciłaby Pani ze swojej strony jeszcze jakieś pozycje z obszaru mindfulness dla dzieci? 🙂

    Odpowiedz

Paulina Jarecka Psycholog Dziecięcy

Autor

Paulina Jarecka - psycholog dziecięcy i certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny.

Więcej o mnie
Paulina Jarecka Psycholog Dziecięcy

Pomoce terapeutyczne myślę - czuję - działam

Link do sklepu

Polecam

Kostki terapeutyczne ABC

Kostki terapeutyczne ABC

Link do sklepu

Tu znajdziesz pomoc

Centrum Pozytywka